Jag tycker..

Jag vet inte riktigt hur man ska ställa sig till det här problemet. Självklart vill jag säga att det är fel att banta och att man inte blir lyckligare över att vara smal men jag vet själv hur svårt det är. Gång på gång kan jag ställa mig framför spegeln och tänka att jag är tjock även fast jag vet att det inte är så. Och hur ofta önskar man inte att man vägde något kilo mindre? Däremot har jag fortfarande inga tvångstankar eller skuldkänslor över mitt ätande, utan jag äter för att det är gott och för att jag gillar mat. Men för dom som inte kan se något bra med sig själv eller för dom som inte accepterar att dom inte kan vara perfekta är det här nog en vanlig väg att gå.


Jag tror att mycket handlar om självkänslan och att våga tro på sig själv. Det är ju inte alltid så lätt, men absolut nödvändigt att tro på sig själv. Om du själv inte tror på dig, vem ska då göra det? Idag finns det hur många tips som helst om hur man kan få bättre självkänsla men samtidigt blir utseendefixeringen större och kraven på en vanlig person högre.


Det bästa vore nog om man talade mer öppet och informerade mer om ätstörningar. Då hade fler vetat om riskerna och det hade förmodligen varit ett mindre antal personer som hade varit villiga att ta dom. Sen finns det ju vissa internetsidor där man tävlar om vem som snabbast kan nå en speciell vikt och man peppar varandra till att bli smalare. Det är nog något av det dummaste man kan göra. Att jämföra sig själv med andra och vad dom väger blir aldrig en rättvis bedömning eftersom alla ser olika ut och är olika långa.


Efter att ha suttit och tänkt på ätstörningar och dieter under tiden jag har arbetat om ämnet har jag lärt mig att det finns för många risker och att det inte är värt att chansa. Det bästa är att lära sig acceptera sig själv och sina fel och brister samtidigt som man lär sig själv att se dom saker som faktiskt är bra hos sig själv. Det finns ju alltid något som du är bättre på än någon annan och skulle du vara dålig på något kan du ju alltid förbättra dig. Om man däremot måste välja någon diet anser jag att man borde satsa på viktväktarna eftersom man alltid är omgiven bland experter där. Fast för övrigt tror jag bara att dieter gör mer skada än nytta.


Genom att äta rätt och träna regelbundet blir du inte smal som en pinne men du ser definitivt hälsosam ut och det är det snyggaste.

          Att vara sig själv kan inte vara så svårt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback